Trafikklys - fartstilpasning på Stend
På lørdag 14. januar er det o-teknisk trening i Stendskogen. Fremmøte er ved Stavollen på Stend klokken 14.00. Opplegget denne gangen er trafikklys-orientering.
Bakgrunn/formål
De fleste klarer å komme seg bomfritt gjennom en løype dersom de går helt rolig gjennom. Bommene kommer dermed nesten alltid på grunn av for høy fart i forhold til orienterings-teknikken. En god o-løper kjenner sine egne begrensninger, og kan ut fra kartet se hvor han kan holde høy hastighet, og hvor han må roe helt ned.
Opplegg
Den o-tekniske trening er derfor tredelt:
Det er selvfølgelig mulig å bare løpe gjennom løypen uten tenkearbeid på forhånd og i etterkant - men det vil nok ikke gi det samme utbyttet...
Bakgrunn/formål
De fleste klarer å komme seg bomfritt gjennom en løype dersom de går helt rolig gjennom. Bommene kommer dermed nesten alltid på grunn av for høy fart i forhold til orienterings-teknikken. En god o-løper kjenner sine egne begrensninger, og kan ut fra kartet se hvor han kan holde høy hastighet, og hvor han må roe helt ned.
Opplegg
Den o-tekniske trening er derfor tredelt:
- Før start skal man studere løypen, og tenke gjennom hvilke deler av løypen som har hvilken vanskelighetsgrad. Du skal her tenke i fargene grønt, oransje og rødt langs det veivalget du synes det er naturlig å løpe (trafikklys-fargene).
- Grønt betyr at det er lett - dvs. bare å løpe på.
- Oransje er litt vanskeligere - her må man roe litt ned, og lese en del kart.
- Rødt er vanskelig - typisk det siste stykket inn i posten. Her må man roe helt ned og være nøyaktig.
- Grønt betyr at det er lett - dvs. bare å løpe på.
- Gjennomløping av løypen, der man innretter farten etter det man har tenkt gjennom på forhånd.
- Etterarbeid. Se gjennom løypen etterpå, og se om man forsto vanskelighetene riktig. Dersom man bommet i de sonene man trodde var enkle, så kan man vurdere om man kanskje burde sett at dette ikke var så lett som man trodde. Man skal også vurdere om noen av sonene som man hadde angitt som vanskelige egentlig var lettere, fordi man overså detaljer når man så på løypen i forkant.
Det er selvfølgelig mulig å bare løpe gjennom løypen uten tenkearbeid på forhånd og i etterkant - men det vil nok ikke gi det samme utbyttet...
Se forøvrig Trinn S i nivåstigen: Fartstilpasning.